cara mencantikkan tulisan yang indah

cara mencantikkan tulisan mudah dilakukan 




Hasil carian imej untuk cara menggunakan word press

Hasil carian imej untuk laptop shut downHasil carian imej untuk cara menulis novel

 Cara memiliki tulisan tangan yang indah


Memperbaiki Teknik dasar tulisan tangan anda


Tulisan tangan kelihatan seperti barang peninggalan kuno dalam kehidupan seharian modern kita. Sebagian orang mengatakan bahwa mengajar menulis kursif di sekolah sudahketinggakan zaman’ dan membuang masa tetapi setiap orang perlu menggoreskan pena diatas kertas setidaknya sekali. Dan tulisan tangan yang baik bukan hanya mudah di baca.
memiliki tulisan tangan yang indah

Tetapi menimbulkan kesan lebih baik berbanding tulisan cakar yang sulit di baca. Ingin mempelajari kembali tulisan kursif atau kaligrafi ada bebrapa langka dapat anda pelajari untuk menghasilkan tulisan yang indah.

1 pilih peralatan yang tepat



Sebahagian orang lebih menyukai bolfen sebahagian pensil. Sebahagian orang menyukai ukuran lebih besar ,sebahagian lain menyukai ukuran lebih kecil , apa pun pilihan anda, yang penting menemukan alat tulis yang terasa past di tangan anda .

Pertimbangkan boulpen atau pensil dengan pegangan lembut . Khusus nya jika anda cederung menggenggam terlalu keras .


Gunakan kertas bergaris untuk latihan dan kertas yang lebih tebal jika anda ingin menyimpan hasil tulisan anda.


video


2 duduk la tegak tapi nyaman



Ya ada ssetenga ibu/ayah kata postur itu penting .https://lieyhnm.blogspot.com/2019/02/cara-mencantikkan-tulisan-mudah.htmlmembtasi gerakan lengan sehingga anda akan memusing penggunaan tangan dan pergelangan ketika menulis .

Jika anda boleh duduk tegak seperti tiang dan merasa nyaman, itu bagus tapi jangan mebuat tubuh anda terlalu kaku dan tidak nyaman menulis dengan indah sebenar nya bukan pekerjaan menyakitkan.

Hasil carian imej untuk tulisan cantik



3 pegang alat tulis dengan santai



Pegang boulpen atau pensil tetapi jangan sampai cara mudah untuk cantikkan tulisanjari-jari anda .. Bermaksud anda menggenggam terlalu kuat dan kencang.

Genggaman yang longgar memungkin anda boleh melakukan pergerakan dengan lebih comportible dan membantu huruf-huruf menulis lebih bebas dari boulpen atau pensil anda.

Ada banyak cara memegang boulpen atau pensil dengan cara tersendiri .. Sebahagian orang menempelkan di jari tenga dan menahannya dengan telunjuk dan ibu jari, sebahagian lagi menekan nya menggunakan ujung-ujung ketiga jari tersebut . Sebahagian juga meletakkan pen bahagian belakang di buku jari telunjuk paling besar sebahagian menarunya di antara telunjuk paling dasar juga sebahagian menarunya diantara telunjuk dan ibu jari .



Dari menghabiskan masa memaksa diri menggunakan cara memegang pen yang berbeza gunakan saja cara yang nyaman menurut anda kecuali anda menyadari cara anda memegang pen memang pelik dan memberi dampak negative kepada quality tulisan anda

Selama anda menggunakan kedua jari pertama dan ibu jari anda itu tidak ada masalah.



Hasil carian imej untuk cara menulis

4 buatlah isi tulisan anda lebih indah
Tentunya boleh saja
Menggunakan singkatan, symbol, nonkalimat, dsb, ketika menulis catatan
Tetapi jika anda menulis sesuatu yang akan dilihat orang lain, luangkan waktu anda menulis dengan benar. Sebuah kereta yang negilap dan bersih tetapi kehilangan dua roda dan penutup kain tidak terlihat  secantik kereta yang lengkap.
Pastikan anda menulis dengan menggunakan huruf besar dan tanda baca yang benar. Jangan menggunakan text percakapan atau singkatan internet. Jika anda menulis sesuatu yang akan di baca orang lain .. Jangan menggunakan penulisan text contohklu’ ‘gw’   , dsb.

Carilah inspirasi



Anda mengenal sesorang yang mempunyai tulisan tangan indah ? Perhatikan ketika dia menulis dan minta beberapa petunjuk. Anda mungkin boleh melihat bermacam-macam font di program pengolah kata (word processor)  sebagai inspirasi bentuk huruf.

Jangan terlalu taksub untuk mencari kursus menulis dan membeli buku latihan yang di target kan untuk anak-anak sekolah.

Hasil carian imej untuk tulisan cantik



Menulis huruf yang lebih indah



beberCariapa buku latihan menulis kursif yang memiliki garis-garis di atas kertas untuk membantu anda berlatih mebuat huruf kursif.

Tidak ada masalah jika anda memberi sentuhan pribadi pada huruf kursif anda selama masi dapat membaca tapi alangka lebih baik jika anda memulai dengan mencontoh gaya yang suda ada.



Berlatih menggunakan seluruh lengan untuk menulis


Kebanyakan orang menulis dengan manipulasi jari-jari mereka,dan sebahagian orang menyebutnya menggambar huruf . Seniman tulisan tangan memanfaatkan lengan dan bahu mereka ketika menulis yang membantu membuat aliran dengan baik dan dengan demi kian menghasilkan tulisan tangan yang tidak kaku dan tidak bergelombang.



Hasil carian imej untuk tulisan cantik


Berlatih goresan pena dasar untuk membuat huruf kursif

Duah gerakan penting dalam menulis huruf kursif  adalah sapuan ke atas dan lengkungan  . Jadilah latih lah kedua gerakan itu dahulu sebelum menulis huruf penuh.

Ketika melatih goresan dan, pada akhirnya, anda perlu mengupayakan agar jarak antarhuruf tetap. Kertas bergaris akan sangat membantu dalam hal ini. Jika anda ingin menulis di atas kertas  polus buat garis-garis tipis dengan jarak tetap memakai  pensil dan penggaris lalu hapus garis-garis itu begitu anda selesai menuliskan huruf-huruf anda

Untuk melatih sapuan ke atas siapkan pen tepat di atas garis dasar. Sentu garis dasar saat anda bergerak turun dan sedikit miring ke depan lalu putar lengkungan ke atas menjadi garis lurus .. Melalui garis tenga menuju garis paling atas.


Latihan goresan lengkung dasar menyerupai huruf ‘c’ kecilmulai sedikit dibawa garis tengah, Tarik ke atas lalu ke bawa untuk membuat bentuk oval. (lebih tinggi di banding lebar) yang berlawanan arah jarum  jam dan miring kedepan menyentu garis tenga dan garis dasar ketika anda bergerak dan berhenti sekitar tigs perempat ke atas arah titik awal anda.



Ketika anda melatih seluru huruf dan kombinasi nya , jangan lupa mengenai koneksi
Dalam huruf kursif , koneksi adala udara ruang di antara goresan pen ketika pen diangkat dalam penulisan huruf koneksi yang benar tidak hanya akan mebuat tulisan anda lebih indah tetapi juga lebih cepat.
Hasil carian imej untuk tulisan cantik

Mulai perlahan-lahan menulis


Menuis huruf kursif sejatinya adalah menulis secara cepat dengan mengurangi angkatan pen, tetapi mulailah dengan berlatih membentuk setiap huruf dan koneksi  dengan hati-hati akurat  tambah kecepatan hanya jika anda telah menguasai bentuk huruf  anggap lah rulisan kursif  sebagai seni, kerna memang demikian sebenarnya....



selamat mencoba
cara mencantikkan tulisan yang indah

0 Comments:

Post a Comment