bitcoin boleh jadi kaya | pelaburan

bitcoin bole jadi kaya | pelaburan



bitcoin




baca jugatentang bitcoin mungkin kerana nilai harga dan permintaan kin semakin tinggi menceca hampir  RM70,000 harga bitcoin hanya  RM 5,000 ) oleh itu saya ingin berkongsi pandangan pada yg membaca blog ini tentang kelebiahan2 bitcoin ini.

1 bitcoin memenuhi dan menepati teori asas ekonomi faktor bekalan dan permintaan .

apabila demand bitcoin naik, harga bitcoin naik apabila demand kurang, harga akan turun begitula sebaliknya.

bukan seperti matawang  fiat atau barangan, harga dan nilainya boleh di kawal oleh pihak berkuasa atau manipulasi pihak tertentu.
tapi bitcoin tidak begitu bitcoin bersifat 'community bassed' dimana segala maklumat transaksi 'supply and demand boleh di peroleheh ole mana mana pihak yg ingin menganalsi maklumat terseb ut.

mka. bitcoin dilihat lebih telus integirity dalam penentuan nilai dan harga nya.

2 bitcoin tidak dikawal oleh mana-mana individu atau pihak

bitcoin bersifat decenttralized yang mana ia menjadi kesemua pemilik bitcoin menjadi kn semua pemilik menjaga jaringan sistem tersebut. ia bukan tidak dikawal tapi ia tidak dikawal oleh mana-mana pihak.

example mudah , apabila kita membeli saham mana-mana saham. dapatkah kita ketahui secara espesipik setiap transaksi duit kita? jawapanya tidak.

bahkan kita tahu peluang dan ruang untk mereka menipu. ' creative accounting' sudah menjadi istila biasa dalam perjalanan ssebuah syarikat. 

kerajaan terpaksa menubuhkan pihak ke-3 untuk memantau dan menjaga setiap sistem disebabkan kita tidak punya masa dan peluang untk menjaganya.

tetapi sistem bitcoin bersifat 'decentralized' telah menjadikan penggunanya bukan sekadar pemilik dan pengguna bahkan sebagai autoriti pada sistem tersebut. 

3 setiap bitcoin dikeluarkan adala unik dan terhad

pengeluaran bitcoin akan berakhir apabila bitcoin ke 22,000,000 dilahirkan dapat kita fahami apabila sesuatu pengeluaran bersifat terhad ia akan lebih sangat bernilai sudah pasti nilainya jugaa stabil dan kekal relevan.

selain dari pada itu. kita dapat meyakini yg bitcoin tidak boleh di wujudkan sesuka hati atua dipalsukan kerana setiap bitcoin adala unik tidak sperti wang kertas yang boleh di cetak sesuka hati. kita juga tidak paya takut dengan kewujudan bitcoin tiruan kerana ia mustahil di hasilkan oleh individu tidak bertanggung jawab.

4 bitcoin bisa di bawa kemana2 sahaja dengan muda dan selamat 

jikalau kita ingin ke oversea. kita perlu menukar matawang negara ke matawang negara lain yg kita ingin lawati 

pertama kerugian ketika pertukaran wang asing kerugian terhadap 'rate' yg diguna oleh 'money changer' jika menggunakan perkhidmatan bank selain 'raTE'  fi service juga dikenakan.

second. jumlah yg boleh dibawa dibatasi oleh peraturan dan kemampuan untuk membawa. peraturan melarang membawa keluar pada jumla tetentu manakal kemampuan mengangkut sejumla wang dengan bergantung kepada faktor keselamatan.

bitcoin hanya perlu di bawa dengan telefon bimbit sahaja . ya kesemua jumlah dibawa dengan mudah dan selamat. kerugian tukaran wang dapat dikurangkan bahkan dielakkan.

lihat wang milik kita di kawaloleh k lain untk di bawa bitcoin tiada ssiapa boleh mengawal  kita kemana-mana saja bila2 masa dan bank adala bank kita.


5 semua orang boleh memiliki bitcoin 

sistem bitcoin tidak begitu. hanya berbekalan ilmu kuasa komputer dan internet bitcoin boleh dilombong oleh sesiapa sahaja kuta tidak perlu memohon permit atau kebenaran kita boleh lakukan sendiri tidak perlu risau tentang kesselamatan kerana bitcoin adala produk dari sebuah sistem hebat dengan nama panggilan teknology blockchain

sekian terimakasih

jangan lupa kunjungi kedai holieynur shoppee
untuk membelih bela







0 Comments:

Post a Comment